dnes je 3.12.2024

Input:

Přijaté sponzorské příspěvky

4.3.2015, , Zdroj: Verlag Dashöfer

7.6.3.2 Přijaté sponzorské příspěvky

Blažena Petrlíková

Sponzorský příspěvek (smlouva o reklamě)

Pojem sponzorský příspěvek vymezuje zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o reklamě”). Podle ustanovení § 1 odst. 2 zákona č. 40/1995 Sb. se reklamou rozumí oznámení, předvedení či jiná prezentace šířené zejména komunikačními médii, mající za cíl podporu podnikatelské činnosti, především podporu spotřeby nebo prodeje zboží, výstavby, pronájmu nebo prodeje nemovitostí, prodeje nebo využití práv nebo závazků, podporu poskytování služeb, propagaci ochranné známky, pokud není v zákoně stanoveno jinak.

Šiřitel reklamy (příjemce sponzorského příspěvku)

Zákon o reklamě uvádí šiřitele reklamy pouze neúplným výčtem (viz slovo zejména v § 1 odst. 3 zákona č. 40/1995 Sb. – komunikační média). Šiřitelem reklamy nemusí být nutně pouze rozhlas nebo televize. Může jím být každý, kdo šíří informace, resp. oznámení, nebo předvádí a prezentuje například výrobky nebo jiné věci, kdy cílem je podpora podnikatelské činnosti, včetně prodeje zboží apod. (viz výše). Zákon o reklamě přesně nedefinuje – a zřejmě to ani není možné, hranici, kdy se již jedná o reklamu a kdy pouze o tzv. poděkování někomu, kdo nevýdělečné organizaci poskytl nějaký majetkový prospěch ať již peněžitý nebo věcný, a to i formou bezplatně poskytnutých služeb.

Sponzorování

Ustanovení § 1 odst. 4 zákona č. 40/1995 Sb. poměrně přesně definuje, co se rozumí sponzorováním. Je jím příspěvek poskytnutý například nevýdělečné organizaci (šiřiteli reklamy) s cílem podporovat výrobu nebo prodej zboží, poskytování služeb nebo jiné výkony sponzora (poskytovatele jmenovaného příspěvku).

Sponzor

Sponzorem se rozumí právnická nebo fyzická osoba, která takový příspěvek k tomuto účelu poskytne.

V případech, kdy si zadavatel reklamy objedná reklamu v souvislosti s poskytnutým příspěvkem šiřiteli této reklamy, který se ve smlouvě zavazuje reklamu veřejně šířit, by měl být správně užíván výraz „příspěvek sponzora” nebo „sponzorský příspěvek”. Sponzorský dar je nesmyslné a zcela nesprávné spojení slov.

Účtování o sponzorských příspěvcích u sponzora

Sponzorem bude s největší pravděpodobností obchodní společnost nebo fyzická osoba, například podnikatel mající příjmy podle § 7 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále

Nahrávám...
Nahrávám...