3.7 Doplňkové penzijní spoření a životní pojištění
Jaroslava Pfeilerová
Ekonomická charakteristika
V souvislosti s důchodovou reformou se penzijní připojištění se
státním příspěvkem k 1. 1. 2013 transformovalo na doplňkové penzijní spoření.
Také tato forma spoření občanů „na stáří“ bude daňově zvýhodněna.
Do konce roku 2012 měl účastník spoření nárok na státní příspěvek již
při úložce 100 Kč měsíčně. Od roku 2013 však vznikne nárok na státní příspěvek
až v případě spoření alespoň 300 Kč měsíčně:
-
300 Kč státní příspěvek 90 Kč,
-
400 Kč státní příspěvek 110 Kč,
-
500 Kč státní příspěvek 130 Kč,
-
600 Kč státní příspěvek 150 Kč,
-
700 Kč státní příspěvek 170 Kč,
-
800 Kč státní příspěvek 190 Kč,
-
900 Kč státní příspěvek 210 Kč,
-
1 000 Kč a více je státní příspěvek 230 Kč.
Částku měsíčního vkladu může poplatník určovat sám a lze ji po domluvě
s pojišťovnou i měnit. Pokud nebude navýšená částka dohodnuta s pojišťovnou,
nepřinese zvýšená částka vyšší státní příspěvek.
Poznámka:
Nejvýhodnější se jeví měsíční příspěvek ve
výši 2 000 Kč měsíčně, kdy účastník pojištění získá za rok státní příspěvky ve
výši 2 760 Kč a navíc z titulu snížení základu daně podle ust. § 15 odst. 5 ZDP ušetří na dani z
příjmů fyzických osob částku 1 800 Kč.
Životní pojištění
Hlavním rysem životního pojištění je zabezpečení pojištěného a jeho
blízkých. Současně jde o jistý způsob investování peněz včetně jejich zúročení.
Soukromé životní pojištění vzniká na základě pojistné smlouvy uzavřené mezi
fyzickou osobou (pojistníkem) a pojišťovnou (pojistitelem). Účelem daňového
zvýhodnění je podpora osob, které se dobrovolně finančně zajišťují na období,
kdy dosáhnou důchodového věku. Daňové zvýhodnění se týká jak fyzických osob,
které si hradí toto pojistné ze svých prostředků, tak zaměstnavatelů, kteří
platí pojistné za své zaměstnance.
Z hlediska zákona o daních z příjmů je nutné příspěvek na doplňkové
penzijní spoření a životní pojištění zaměstnance posuzovat z několika
pohledů:
-
Stanovení maximálního limitu příspěvků na doplňkové penzijní
spoření a životní pojištění placených zaměstnavatelem, které jsou u
zaměstnance osvobozeny od daně z příjmů ze závislé činnosti.
-
Daňového posouzení příspěvků poskytnutých na životní pojištění a
doplňkové penzijní spoření zaměstnanců na straně zaměstnavatele.
-
Výše příspěvku placeného zaměstnancem (nebo jinou fyzickou
osobou), o které může být snížen daňový základ.
-
Povinnosti fyzické osoby při předčasném zrušení smlouvy o
doplňkovém penzijním spoření a smlouvy o životním pojištění.
-
Zdanění plnění vyplaceného při řádném ukončení smlouvy o
doplňkovém penzijním spoření a životním pojištění.
-
Zdanění plnění vyplaceného při předčasném ukončení smlouvy o doplňkovém penzijním spoření a životním pojištění.
Z hlediska zaměstnance je od 1. 1. 2013 od daně z příjmů ze závislé
činnosti osvobozen úhrn příspěvků od jednoho zaměstnavatele do výše 30 000 Kč
za rok (oproti limitu 24 000 Kč, který byl stanoven do roku 2012).
Osvobození od daně z příjmů ze závislé činnosti
Pro zaměstnance i pro zaměstnavatele je poskytování příspěvku na
doplňkové penzijní spoření nebo životní pojištění výhodnější než zvýšení platu.
Zvýšení mzdy ve srovnání s příspěvky zaměstnavatele na doplňkové penzijní
spoření do stanoveného limitu podléhá zdanění a veřejnoprávnímu pojistnému
(které následně také vstupuje do superhrubé mzdy).
Příklad
Porovnání výše zákonného pojistného a daně z příjmů ze závislé
činnosti u zaměstnance, kterému zaměstnavatel zvýšil plat o 2 000 Kč, a u
zaměstnance, kterému namísto zvýšení platu zaměstnavatel stejnou částkou
přispíval na jeho životní pojištění. Měsíční hrubý příjem zaměstnance činí 30
000 Kč.
Tab. – Porovnání zvýšení platu a příspěvku na životní
pojištění
Popis operace | Zvýšení platu o 2 000
Kč | Příspěvek na životní
pojištění 2 000 Kč |
hrubá mzda | 32 000 | 30 000 |
pojistné placené zaměstnancem 11
% | 3 520 | 3 300 |
pojistné placené zaměstnavatelem 34
% | 10 880 | 10 200 |
základ daně zaokrouhlený | 42 900 | 40 200 |
záloha na daň 15 % | 6 435 | 6 030 |
sleva na poplatníka | 2 070 | 2 070 |
záloha na daň po slevě | 4 365 | 3 960 |
zaměstnanci k výplatě | 24 115 (tj. 32 000 –
3 520 – 4 365) | 22 740 (tj. 30 000 –
3 300 – 3 960) |
příjem zaměstnance celkem | 24 115 | 24 740 (tj. 22 740 +
2 000 příspěvek na pojištění) |
Tab. – Úspory
Úspora zaměstnavatele na
pojistném | 680 Kč měsíčně (10 880 – 10 200), tj. 8 160 Kč ročně |
úspora zaměstnance na
pojistném | 220 Kč měsíčně (3 520 – 3 300), tj. 2 640
Kč ročně |
úspora zaměstnance na dani | 405 Kč měsíčně (4 365 – 3 960), tj. 4 860
Kč ročně |
Celkem úspora zaměstnance | 625 Kč měsíčně, tj. 7 500 Kč
ročně |
Pro úplnou informaci je nutno uvést, že pokud by si zaměstnanec
(kterému byla zvýšena mzda o částku 2 000 Kč) sám platil příspěvek na životní
pojištění ve výši 2 000 Kč měsíčně, mohl by o částku 12 000 Kč za rok snížit
svůj daňový základ podle § 15 ZDP. Při použití sazby daně ve výši
15 % činí úspora na dani z titulu snížení daňového základu částku 1 800 Kč (15
% z částky 12 000). Roční úspora na dani zaměstnance se sníží na částku 6 060
Kč (7 860 – 1 800). Ale i po tomto propočtu je zřejmé, že je výhodnější, když
zaměstnavatel přispívá zaměstnanci na jeho pojištění, než když mu o stejnou
částku zvýší mzdu.
Poznámka:
Stejný daňový dopad by byl v případě poskytnutí příspěvku na
doplňkové penzijní spoření.
Příspěvek zaměstnavatele
Podmínkou pro daňové uplatnění příspěvku na doplňkové penzijní spoření
u zaměstnavatele je sjednání poskytnutí příspěvku ve prospěch zaměstnance v
kolektivní smlouvě, v pracovní nebo jiné smlouvě, případně stanovení tohoto
plnění vnitřním předpisem.
V této souvislosti můžeme zmínit, že zvýšení limitu pro osvobození
příspěvků zaměstnavatele od daně z příjmů ze závislé činnosti je v důvodové
zprávě vysvětleno tím, že zvýšení částky osvobozené od daně z 24 000 Kč na 30
000 Kč má otevřít širší prostor pro kolektivní vyjednávání či ochotu
zaměstnavatele zavázat se k přispívání ke spoření zaměstnance „na stáří.“
Doplňkové penzijní spoření a FKSP
V souladu s ust. § 12 vyhlášky č. 114/2002 Sb. MF o FKSP
mohou organizační složky státu a státní příspěvkové organizace z fondu hradit
za své zaměstnance část příspěvku na doplňkové penzijní připojištění (dříve
nazývané penzijní připojištění se státním příspěvkem), nejvýše však 90 %
částky, kterou se zaměstnanec zavázal hradit. Také příspěvkové organizace
zřízené územními samosprávnými celky mohou z fondu hradit za své zaměstnance
příspěvek na doplňkové penzijní spoření nebo jeho část. Není nutné, aby smlouvu
o penzijním spoření uzavřel s penzijním fondem zaměstnavatel. Postačí, když
zaměstnanec, který uzavřel s příslušným fondem smlouvu, upozorní, že za něj
bude část pojistného platit zaměstnavatel. Způsob poskytování příspěvku a jeho
výše je potřebné stanovit v zásadách pro používání fondu. U neziskových
organizací nelze zahrnout příspěvek na doplňkové penzijní spoření do výdajů,
neboť by tak došlo k porušení zákona o rozpočtových pravidlech.
Životní pojištění a FKSP
Podle ust. § 12a vyhlášky č. 114/2002 Sb. MF o FKSP
mohou organizační složky státu a státní příspěvkové organizace z fondu hradit
za své zaměstnance část příspěvku na jeho životní pojištění. Přispívat však lze
jen do 50 % částky pojistného, kterou se zaměstnanec zavázal hradit. Způsob
poskytování příspěvku a jeho výše je potřebné stanovit v zásadách pro používání
fondu. U neziskových organizací nelze zahrnout příspěvek na penzijní
připojištění do výdajů, neboť by tak došlo k porušení zákona o rozpočtových
pravidlech.
Snížení základu daně
Stejně jako v předcházejících letech může být i v roce 2013 snížen
základ daně poplatníka nejvýše o částku 12 000 Kč odpovídající úhrnu příspěvků,
které uhradil na doplňkové penzijní spoření.
V důvodové zprávě je tato úprava vysvětlena tím, že doplňkovému
penzijnímu spoření je nastaven stejný daňový režim, který má penzijní
připojištění se státním příspěvkem. To znamená, že příspěvky na doplňkové
penzijní spoření budou odpočitatelné od základu daně až do výše limitu, který
je limitem souhrnným pro všechny produkty spoření na stáří.
Stejně jako v případě penzijního připojištění se státním příspěvkem –
také v případě ukončení doplňkového penzijního spoření s výplatou odbytného, je
potřebné nezdanitelné části základu daně uplatněné v předchozích obdobích
zdanit prostřednictvím daňového přiznání v režimu ostatních příjmů podle ust. § 10 ZDP.
Důležitá změna nastala při stanovení částky, o kterou je možné snížit
daňový základ. Do konce roku 2012 mohl poplatník v souladu s ust. § 15 odst. 5 ZDP snížit základ daně
o částku odpovídající příspěvkům na penzijní připojištění sníženou o částku 6
000 Kč. S účinností od roku 2013 může poplatník snížit základ daně o součet
příspěvků na doplňkové penzijní spoření, které za kalendářní rok převýší částku
12 000 Kč.
Příklad
Pan Novák platil každý měsíc příspěvek na penzijní připojištění se
státním příspěvkem ve výši 1 500 Kč, a z tohoto důvodu po uplynutí roku
uplatňoval nezdanitelnou část základu daně podle ust. § 15 odst. 5 ZDP.
Porovnání daňového dopadu v roce 2012 a v roce 2013, při platbě
měsíčního příspěvku 1 500 Kč, roční příspěvek 18 000 Kč (1 500 x 12).
Tab. – Porovnání daňového dopadu v roce 2012 a 2013
Text | Rok 2012 | Rok 2013 |
roční základ daně před snížením (příjem + zákonné pojistné placené zaměstnavatelem) | 400 000 | 400 000 |
položka snižující základ daně – penzijní
připojištění se státním příspěvkem | 12 000 (18 000 – 6
000) | 6 000 (18 000 – 12
000) |
základ daně | 388 000 | 394 000 |
sazba daně 15 % | 58 200 | 59 100 |
základní sleva na dani | 24 840 | 24 840 |
daňová povinnost | 33 360 | 34 260 |
Snížení základu daně o příspěvky na životní pojištění placené
zaměstnancem
Zákon o daních z příjmů umožňuje snížit základ daně o poplatníkem
zaplacené příspěvky na jeho životní pojištění ve zdaňovacím období, avšak
maximálně do výše 12 000 Kč ročně. Základ daně lze snížit o příspěvky zaplacené
na základě smluv uzavřených s více pojišťovnami. Následující podmínky však
musejí být splněny:
-
smlouva je uzavřena mezi poplatníkem jako pojistníkem a pojištěným
v jedné osobě a pojišťovnou oprávněnou k provozování pojišťovací činnosti na
území ČR nebo jinou pojišťovnou usazenou na území členského státu Evropské unie
nebo Evropského hospodářského prostoru,
-
výplata pojistného plnění (důchodu nebo jednorázového plnění) je
ve smlouvě sjednána až po 60 měsících od uzavření smlouvy a současně nejdříve v
kalendářním roce, v jehož průběhu dosáhne poplatník věku 60 let,
-
pojistné smlouvy s pevně sjednanou pojistnou částkou pro případ
dožití navíc za předpokladu, že pojistná smlouva s pevně sjednanou pojistnou
částkou pro případ dožití s pojistnou dobou od 5 do 15 let včetně má sjednanou
pojistnou částku alespoň na 40 000 Kč a pojistná smlouva s pevně sjednanou
pojistnou částkou pro případ dožití s pojistnou dobou nad 15 let má sjednanou
pojistnou částku alespoň na 70 000 Kč.
Zaměstnanec si tedy může od základu daně v závislosti na výši
měsíčních příspěvků odečíst až 12 000 Kč ročně z titulu doplňkového penzijního
spoření připojištění a 12 000 Kč z titulu životního pojištění. Při souběhu obou
typů pojištění tedy může poplatník snížit základ daně za zdaňovací období až o
24 000 Kč.
Plnění vyplacené při řádném ukončení smlouvy o doplňkovém
penzijním spoření a smlouvy o životním pojištění:
-
Penzijní fond zhodnocuje finanční prostředky poukázané účastníky
pojištění (zaměstnanci), příspěvky poukázané jejich zaměstnavateli a také
poskytnuté státní příspěvky. Dávky doplňkového penzijního spoření jsou
příjmem z kapitálového majetku.
-
Plnění ze soukromého životního pojištění je příjem z
kapitálového majetku. Při jednorázové výplatě se pro stanovení daňového základu
plnění sníží o zaplacené pojistné. U plnění ve formě dohodnutého důchodu
(penze) se považuje za základ daně plnění z pojištění snížené o zaplacené
pojistné, rovnoměrně rozdělené na období pobírání důchodu. Není-li období
pobírání důchodu vymezeno, stanoví se jako střední délka života účastníka podle
úmrtnosti z tabulek Českého statistického úřadu v době, kdy důchod začne poprvé
pobírat. Tento příjem podléhá srážkové dani ve výši 15 %.
Plnění vyplacené při předčasném ukončení smlouvy o doplňkovém
penzijním spoření a smlouvy o životním pojištění
Doplňkové penzijní spoření
Ve zdaňovacím období, kdy zaniká doplňkové penzijní spoření bez nároku
poplatníka na výplatu penze nebo na jednorázové vyrovnání a současně je
poplatníkovi vyplaceno odstupné, zaniká nárok na uplatnění nezdanitelné části
základu daně. Poplatníkovi také vzniká fiktivní ostatní příjem podle § 10 ZDP ve výši odpovídající částkám, o
které byl v minulých letech snížen poplatníkův daňový základ.
Životní pojištění
Při zániku smlouvy nebo při dodatečné změně doby trvání pojištění
zaniká nárok na uplatnění odpočtu nezdanitelné části základu daně. Stejně jako
v případě penzijního spoření je i v případě životního pojištění poplatník
povinen ve zdaňovacím období, ve kterém došlo ke zrušení smlouvy, zahrnout do
základu daně podle § 10 ZDP (ostatní příjmy) částky, o které
byl v příslušných letech z důvodu zaplaceného pojistného základ daně snížen.
Tato situace může nastat např. v případech, kdy je dodatečně změněna doba
trvání pojistné smlouvy na dobu kratší než 60 měsíců. Výjimku tvoří pojistné
smlouvy, u nichž nebude…