5.2.11.1
Finanční kontrola v příspěvkové organizaci se sloučenou pozicí správce rozpočtu a hlavní účetní
Mgr. Pavel Bláha
NahoruFinanční kontrola v příspěvkové organizaci se sloučenou pozicí správce rozpočtu a hlavní účetní
ČÁST PRVNÍ
1. Směrnice nastavuje vnitřní kontrolní systém a výkon finanční kontroly (dále jen "směrnice") podle zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (dále také "ZFK"), ve znění pozdějších předpisů, a vyhlášky č. 416/2004 Sb., kterou se provádí zákon o finanční kontrole (dále jen "prováděcí vyhláška"). Příspěvková organizace využívá § 26 odst. 3 ZFK a sloučila funkci správce rozpočtu (dále také "SR") a hlavní účetní (dále také "HÚ").
2. Účelem této směrnice je nastavit, v návaznosti na organizační řád příspěvkové organizace, vnitřní kontrolní systém, který v příspěvkové organizaci:
-
vytváří podmínky pro hospodárný, efektivní a účelný výkon veřejné správy,
-
je způsobilý včas zjišťovat, vyhodnocovat a minimalizovat provozní, finanční, právní a jiná rizika s plněním schválených záměrů a cílů příspěvkové organizace,
-
zahrnuje postupy pro včasné podávání informací příslušným úrovním řízení o výskytu závažných a plněných opatřeních k jejich nápravě.
3. Směrnice upravuje:
4. Směrnice je závazná pro všechny zaměstnance příspěvkové organizace, kteří vykonávají řízení a kontrolu veřejných financí (veřejných příjmů a výdajů) a veřejných prostředků příspěvkové organizace nebo se na nich podílejí.
NahoruČlánek II.
Základní ustanovení
1. Ředitel příspěvkové organizace a všechny osoby, které se podílí na hospodaření s veřejnými financemi a veřejnými prostředky, zajistí, že je s nimi nakládáno v souladu se zákony, předpisy a opatřeními přijatými orgány příspěvkové organizace a dále účelně, hospodárně a efektivně a bude tak dosahováno cílů finanční kontroly tzn.:
- správnosti finanční a majetkové operace příspěvkové organizace to znamená, že operace bude v souladu s právními předpisy a opatřeními přijatými orgány příspěvkové organizace
- optimálního vztahu mezi její hospodárností, účelností a efektivností (dále jen kritéria 3E), přičemž použití veřejných prostředků bude:
-
účelné, to znamená, že dosažené výsledky zajistí optimální míru naplnění předpokládaných cílů,
-
hospodárné to to znamená, že zdroje budou k dispozici v odpovídající kvalitě, ve správném množství, ve správnou dobu a za co nejvýhodnější cenu,
-
efektivní, čímž se dosáhne nejvýše možného rozsahu, kvality a přínosu plněných úkolů ve srovnání s objemem prostředků vynaložených na jejich plnění.
-
pokud nejsou kritéria 3E stanovena právními předpisy, technickými nebo jinými normami stanoví, je předem ředitel příspěvkové organizace, na základě objektivně zjištěných skutečností a s ohledem na schválený rozpočet příspěvkové organizace.
2. Schvalovací postupy v rámci finanční kontroly mohou být prováděny jak v papírové, tak v elektronické podobě. V případě využití elektronických prostředků není vyžadováno použití kvalifikovaného, uznávaného nebo zaručeného elektronického podpisu, vždy však je nutné, aby se jednalo o nezaměnitelný záznam zaměstnance vykonávajícího některý z úkonů finanční kontroly (např. záznam v informačním systému), ke kterému byl řádně pověřen.
3. Předběžná řídící kontrola dle úpravy vyhlášky č. 416/2004 Sb., se neprovádí u majetkových operací, které nemají charakter příjmu nebo výdaje z veřejného rozpočtu (darování nebo bezúplatné převody). Schválení těchto dispozic však musí být provedeno v rámci příslušných schvalovacích aktů a postupů příspěvkové organizace.
4. Předběžná řídící kontrola se dále neprovádí u příjmových a výdajových operací, u kterých příspěvková organizace a její orgány nebo zaměstnanci nemůžou ovlivnit uskutečnění nebo výši příjmu nebo výdaje. Předběžná řídicí kontrola se neprovádí zejména u příjmů ze správních poplatků, místních poplatků a ze svěřených a sdílených daní. U těchto příjmových a výdajových operací však musí být provedena následná řídicí kontrola.
5. Předběžná řídicí kontrola před vznikem závazku musí proběhnout v momentě, kdy je možné tyto parametry ovlivnit, tj. před vyhlášením výběrového řízení (respektive před předložením materiálu kompetentnímu rozhodovacímu orgánu). Pokud dojde k tomu, že rozhodovací orgán (zřizovatel – obec nebo město) schválí jiné parametry operace, než byly v rámci předběžné kontroly předkládaného materiálu navrženy, zodpovídá následně zaměstnanec příspěvkové organizace v pozici příkazce operace (dále i "PO") nebo správce rozpočtu před vznikem nároku nebo závazku příspěvkové organizace pouze za správnost a úplnost realizace příjmů a výdajů, nebo změny rozpočtu, které věcně schválil příslušný rozhodovací orgán, který má ke schválení kompetenci. Ředitel nebo zaměstnanec příspěvkové organizace stanovený jako PO nebo SR v tomto případě odpovídá za realizaci schválené operace v rozsahu schváleného usnesení nebo jiného právního aktu příslušného rozhodovacího orgánu příspěvkové organizace.
NahoruČÁST DRUHÁ
Článek III.
1. Řídící kontrola bude prováděna ve fázích:
-
předběžná, před zahájením příjmové, výdajové nebo majetkové operace,
-
průběžná, po zahájení příjmové, výdajové nebo majetkové a to až do okamžiku jejího ukončení, vyúčtování a vypořádání,
-
následná kontrola, která je následným zhodnocením výsledků příjmové, výdajové nebo majetkové operace.
2. Předběžná řídící kontrola se soustřeďuje na prověření právního, ekonomického, rozpočtového a účetního základu finanční nebo majetkové povahy plánované a připravované příjmové, výdajové nebo majetkové operace.
3. Předběžnou řídící kontrolu plánovaných a připravovaných operací zajišťují:
- ředitel příspěvkové organizace nebo vedoucí (jsou-li v příspěvkové organizaci k dispozici) zaměstnanci pověření ředitelem k nakládání s veřejnými prostředky a majetkem příspěvkové organizace jako příkazci operací,
- pověřený zaměstnanec odpovědný za správu rozpočtu příspěvkové organizace jako správce rozpočtu (který je zároveň odpovědný za vedení účetnictví příspěvkové organizace jako hlavní účetní. Pro tento případ je využit § 26 odst. 3 ZFK a funkce SR a HÚ je sloučena. U příspěvkové organizace s méně než 5 zaměstnanci mohou být jako SR a HÚ pověřeny i jiné osoby než zaměstnanci.
4. Hlavní účetní je rovněž pověřen/pověřena prováděním průběžné a následné kontroly. O jejích výsledcích a případně o vznikajících rizicích bez zbytečného odkladu informuje ředitele příspěvkové organizace.
5. Ředitel příspěvkové organizace v souladu s § 26 zákona č. 320/2001 Sb. v rámci příspěvkové organizace písemně pověřuje pro případ své nepřítomnosti výkonem funkce PO, vedoucí (jsou-li v příspěvkové organizaci) zaměstnance příspěvkové organizace. Dále ředitel pověřuje a výkonem sloučené funkce SR a HÚ účetní příspěvkové organizace. V případě nepřítomnosti SR nebo HÚ plní jejich funkce pověřený zástupce. Pověřit jednoho zaměstnance příspěvkové organizace, který by zároveň o operaci rozhodl jako PO a schválil ji rovněž jako SR a HÚ je nepřípustné!
6. Na návrh PO může SR v rámci příspěvkové organizace stanovit, v rámci kontrolního zajištění finančního krytí předpokládaných operací a s tím souvisejících závazků, jejichž věřitel a výše nejsou předem známy, tzv. limitovaný příslib.
7. Vzor Pověření k výkonu řídící kontroly (příloha č. 1 této směrnice). Jedno vyhotovení je uloženo na sekretariátu ředitele příspěvkové organizace a druhé u účetní příspěvkové organizace. Originály podpisových vzorů (příloha č. 2) pověřených zaměstnanců pro ty operace, které jsou podepisovány vlastnoručním podpisem, jsou uloženy u účetní příspěvkové organizace.
8. Pokud používají ředitel příspěvkové organizace, pověření zaměstnanci i účetní příspěvkové organizace v rámci řídící kontroly výhradně elektronický podpis se podpisové vzory nevypracovávají ani neukládají. To platí i pro nezaměnitelný záznam v informačním systému příspěvkové organizace.
9. Pokud ředitel příspěvkové organizace a pověření zaměstnanci příspěvkové organizace jako PO schválí operaci, na kterou se vztahuje postup dle jiného právního předpisu a zároveň i postup pro finanční kontrolu, má se za to, že schválení dle jiného právního předpisu představuje zároveň i schválení v režimu finanční kontroly.
NahoruČlánek IV.
Předběžná řídící kontrola příjmových operací před vznikem nároku na příjem
1. Cílem předběžné řídící kontroly příjmových operací je ověřit, že v případě veřejných příjmů vznikl příspěvkové organizaci nárok na příjem řádně tzn.:
2. Schvalovací postup při předběžné řídící kontrole se provádí před právním úkonem, kterým vzniká nárok na veřejný příjem a PO prověří:
-
soulad připravované operace se stanovenými úkoly a schválenými záměry a cíli příspěvkové organizace,
-
správnost operace to znamená dodržení právních předpisů a schválených opatření příspěvkové organizace v mezích právních předpisů,
-
dodržení kritérií 3E (účelnost, hospodárnost a efektivnost),
-
rizika, která se v průběhu uskutečňování operace mohou vyskytnout a stanoví případná opatření k jejich odstranění nebo zmírnění,
-
a garantuje, že připravovaná operace je doložena věcně správnými a úplnými podklady.
3. Předběžná řídicí kontrola se neprovádí u příjmů uvedených v čl. II body 3 a 4 této směrnice.
4. PO rozhodne o schválení příjmu a vyhotoví o tom záznam (příloha č. 3).
5. U příjmů, které schvaluje rozhodovací orgán příspěvkové organizace (zřizovatel – obec, město) se pro schválení použije příloha č. 3 této směrnice.
NahoruČlánek V.
Řídící kontrola příjmových operací po vzniku nároku na příjem
1. Cílem průběžné řídící kontroly příjmových operací je ověřit zda:
-
zda nárok příspěvkové organizace na příjem byl schválen oprávněným PO a shoduje se jeho podpis s podpisovým vzorem (byla podepsán elektronickým podpisem oprávněného PO) – ověřuje HÚ,
-
zda příjem má uhradit / uhradil správný dlužník,
-
zda úhrada má proběhnout / proběhla ve správné výši,
-
zda úhrada má proběhnout / proběhla včas, nebo ve stanovené lhůtě.
2. Řídící kontrolu příjmových operací provádí PO a HÚ.
3. PO schvaluje nárok na příjem před jeho odesláním dlužníkovi a vydá pokyn k plnění příjmu. Přitom ověří:
4. HÚ u příjmové operace v pokynu k plnění příjmu ověří, že u příjmové operace:
-
připravovanou operaci podepsal oprávněný příkazce operace,
-
byl správně určen dlužník, výše a splatnost vzniklého nároku v pokynu k plnění příjmů,
-
jiné skutečnosti týkající se operace jako účetního případu a neshledal nedostatky,
-
shledal nedostatky spočívající v:............... vrací operaci zpátky řediteli příspěvkové organizace nebo PO.
Postup je popsán v příloze č. 4 této směrnice.
5. Pokud jsou veřejné prostředky připsány na bankovní účet příspěvkové organizace (příp. do pokladny), účetní prověří, zda byly připsány od správné osoby (dlužníka), včas a ve správné výši. Toto ověření provede před zaúčtováním příjmu do účetnictví příspěvkové organizace.
6. V případě, že účetní zjistí, že veřejné prostředky nebyly připsány (uhrazeny do pokladny) včas, ve správné výši nebo od správné osoby (dlužníka):
- ověří existenci, výši a splatnost pohledávky,
- identifikuje a vyhodnotí rizika, které s příjmovou operací souvisí a případně navrhne opatření k jejich vyloučení nebo zmírnění.
7. Účetní vyhotoví o úkonech podle předchozího odstavce záznam a předá ho spolu s ostatními podklady příkazci operace.
8. Příkazce operace na základě záznamu a souvisejících podkladů rozhodne o dalším postupu.
NahoruČlánek VI.
Řídící kontrola u výdajových operací před vznikem závazku
1. Cílem předběžné řídící kontroly výdajových operací před vznikem závazku je ověřit:
-
nezbytnosti uskutečnění připravované operace pro plnění úkolů příspěvkové organizace,
-
správnosti operace zejména ve vztahu k dodržení právních a schválených opatření příspěvkové organizace v mezích právních předpisů,
-
dodržení postupů a podmínek stanovených pro zadávání veřejných zakázek,
-
dodržení kritérií stanovených pro hospodárný, efektivní a účelný výkon příspěvkové organizace,
-
řízení rizik, která se v průběhu uskutečňování operace mohou vyskytnout a stanovení případných opatření k jejich odstranění nebo zmírnění,
-
doložení připravované operace věcně správnými a úplnými podklady.
Svým podpisem PO potvrzuje oprávněnost, nezbytnost a správnost připravované operace k přípravě závazku a spolu s veškerými podklady předá SR.
2. Schvalovací postup při předběžné řídící kontrole výdajů provádí PO před právním úkonem, kterým vzniká závazek k veřejnému výdaji, nebo v případě veřejných zakázek před zahájením zadávacího řízení a prověří skutečnosti uvedené v předchozím bodu této směrnice (příloha č. 5 této směrnice).
3. V případě potencionálních rizik tato PO identifikuje a navrhne opatření k jejich odstranění, nebo zmírnění.
4. Poté PO rozhodne o schválení nebo neschválení předpokládané výdajové operace formou návrhu individuálního příslibu, který, pokud je schválen, předá k posouzení správci rozpočtu (spolu s příslušnými podkladovými doklady k výdajové operaci).
5. Správce rozpočtu ověří zda:
-
byla připravovaná výdajová operace schválena příkazcem operace v rozsahu jeho oprávnění,
-
je podpis příkazce operace shodný s podpisovým vzorem (byla podepsána elektronickým podpisem oprávněného PO),
-
je výdajová operace v souladu se schválenými veřejnými výdaji, (programy, projekty, uzavřenými smlouvami nebo jinými rozhodnutími o nakládání s veřejnými prostředky příspěvkové organizace),
-
výdajová operace odpovídá pravidlům stanoveným zvláštními právními předpisy pro financování činnosti příspěvkové organizace,
-
byla výdajová operace prověřena v souvislosti s rozpočtovými riziky.
6. SR před vznikem závazku v případě připravovaných veřejných zakázek (tzn. před vyhlášením výběrového řízení, t.j. v zásadě před schválením zadávací dokumentace nebo výzvy k podání nabídek) dále prověří:
-
zda připravovaná veřejná zakázka odpovídá pravidlům stanoveným zvláštními právními předpisy (zejména zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů),
-
zda v zadávací dokumentaci nebo výzvě k podání nabídek došlo k ošetření rozpočtových rizik, která se jejím uskutečňováním mohou vyskytnout a byla přijata opatření k vyloučení těchto rizik.
7. SR na základě posouzení výše uvedených skutečností, rozhodne o schválení (příp. neschválení) výdajové operace. Schválení skutečností podle odstavce 5 potvrdí svým podpisem na individuální příslib.
8. Pokud SR shledá při předběžné řídicí kontrole připravované operace nedostatky,…