Otázka | ANO | NE | Poznámka – míra plnění (není pro PO relevantní, plnění zcela, částečně, neplní) |
Lze konstatovat, že finanční kontrola příspěvkové organizace obsahuje: |
Interní úpravu vnitřního kontrolního systému dle § 3 odst. 1 písm. a) ZFK. | ANO |
Interní audit (pokud vzniká zákonná povinnost jej zřídit nebo je zřízen dobrovolně) nebo přijetí dostatečných opatření obdobného charakteru, jejichž účinnost je vyhodnocována. | ANO |
Systém veřejnosprávních kontrol v případě, že příspěvková organizace poskytuje dotace, návratné finanční kontroly, nebo zřídila příspěvkovou organizaci, ve které není ustaven interní audit. | ANO |
Je vnitřní kontrolní systém příspěvkové organizace ustaven v souladu s mezinárodně uznávanými standardy - systém řízení a vnitřní kontroly v organizaci – COSO, tzn: | ANO |
Obsahuje cíle operací: |
| ANO |
Obsahuje potřebné cíle vykazování: |
| ANO |
| ANO |
| ANO |
Obsahuje cíle souladu: |
| ANO |
| ANO |
Je vnitřní kontrolní systém upraven v souladu s velikostí příspěvkové organizace a v rámci organizačního uspořádání příspěvkové organizace (např. i zapojením pověřených externích osob) a odpovídá potřebám příspěvkové organizace. | ANO |
Uspořádání v příspěvkové organizaci: |
Je vydán Organizační řád, který nastavuje všechny zásadní organizační vztahy v příspěvkové organizaci. | ANO |
Jsou v organizačním řádu nastaveny vztahy nadřízenosti, podřízenosti, řízení a spolupráce. | ANO |
Jsou změny organizačního uspořádání stabilní, nebo dochází často ke změnám. | ANO |
Jsou změny organizačního řádu vyvolány pouze změnami legislativy, výkonu, majetku, ... | ANO |
Je na organizační strukturu příspěvkové organizace navázána systemizace pracovních míst | ANO |
Jsou pro pracovní v systemizaci místa dopředu schváleny odpovídající požadavky na vzdělání, kvalifikaci a odbornost. | ANO |
Jsou v rámci výběrových řízení na pracovní místa zaměstnanců a vedoucích vybíráni zaměstnanci s nejlepšími předpoklady, kteří zároveň splňují požadované kvalifikační předpoklady. | ANO |
Jsou výběrová řízení na zaměstnance prováděna zveřejňována. | ANO |
Probíhá výběrové řízení na vedoucí zaměstnance příspěvkové organizace. | ANO |
Je nastaven systém prohlubování kvalifikace zaměstnanců (vstupní, průběžné vzdělávání, prohlubovací vzdělávání). | ANO |
Jsou v příspěvkové organizaci nastaveny procesy pro hodnocení zaměstnanců, jejich motivaci a stabilizaci. | ANO |
Jsou finanční kontrolou pověřováni zaměstnanci, kteří k tomu mají odpovídající kvalifikační předpoklady. | ANO |
Je vyřešeno, aby finanční kontrolu nevykonávali zaměstnanci, u nichž nehrozí střet zájmů, a kteří jsou bezúhonní (výpis z Rejstříku trestů). | ANO |
Jsou v příspěvkové organizaci nastaveny procesy pro vyhodnocování fluktuace zaměstnanců a vyhodnocování jejich příčin. | ANO |
Je v příspěvkové organizaci v rámci komponenty kontrolní prostředí zajištěno: |
Je kontrolní prostředí nastaveno tak, že poskytuje včasné a spolehlivé informace o hospodaření příspěvkové organizace. | ANO |
Je kontrolní prostředí nastaveno tak, že napomáhá zajistit plnění cílů a úkolů příspěvkové organizace v souladu s principy účelnosti, hospodárnosti a efektivnosti. | ANO |
Je v příspěvkové organizaci stanovena konkrétní odpovědnost za plnění úkolů. | ANO |
Jsou kritéria účelnosti, efektivnosti a hospodárnosti nastavena pro ty operace v příspěvkové organizaci, kde to není určeno normami nebo předpisy. | ANO |
Je kontrolní prostředí nastaveno tak, že včas reaguje na rizika, která mohou ohrozit plnění cílů a úkolů orgánu příspěvkové organizace. | ANO |
Jsou vymezeny pravomoci a odpovědnosti všech zaměstnanců příspěvkové organizace a případně externích osob tam, kde příspěvková organizace nemá možnost nebo pro ni není efektivní a hospodárné je zajišťovat vlastními zaměstnanci. | ANO |
Jsou stanoveny řídicí pravomoci a odpovědnost vedoucích zaměstnanců příspěvkové organizace. | ANO |
Jsou stanoveny pozice Příkazce operací (PO), Správce rozpočtu (SR) a Hlavní účetní (HÚ). | ANO |
Jsou u malých příspěvkových organizací jako PO kromě statutárního zástupce příspěvkové organizace a je toto ustanovení formálně upravené ve formě pověření statutárním zástupcem příspěvkové organizace. | ANO |
Jsou u malých příspěvkových organizací jako SR a HÚ i externí osoby a je toto ustanovení formálně upravené ve formě pověření statutárním zástupcem příspěvkové organizace. | ANO |
Jsou u malých příspěvkových organizací pověřeny funkcí následné kontroly i externí osoby a je toto ustanovení formálně upravené ve formě pověření statutárním zástupcem příspěvkové organizace | ANO |
Není vnitřní kontrolní systém nastaven tak, že jednu operaci (příjmovou nebo výdajovou) může jedna osoba připravit, schválit, zaúčtovat, proplatit a vypořádat. | NE |
Je systém nastaven tak, aby byly vyloučeny nežádoucí zásahy směřující k ovlivnění zaměstnanců vykonávajících finanční kontrolu. | ANO |
Je v rámci operací příspěvkové organizace nastavena kontroly 4 očí. | ANO |
Jsou pověření vydaná v rámci finanční kontroly aktuální a aktualizovaná. | ANO |
Existuje úplná auditní stopa vydaných pověření. | ANO |
Existují a jsou aktuální a aktualizované podpisové vzory osob zapojených do systému finanční kontroly. | ANO |
Jsou pro jednotlivé operace příspěvkové organizace na příjmové a výdajové straně nastaveny standardizované procesy, které obsahují kontrolní mechanismy, jež byly do procesu implementovány na základě řízení předpokládaných rizik. | ANO |
Jsou zaměstnanci prokazatelně seznámeni a pravidelně seznamováni s vnitřním kontrolním systéme a jeho změnami. | ANO |
Znají zaměstnanci svoji roli a místo v rámci vnitřního kontrolního systému. | ANO |
Dokáží zaměstnanci charakterizovat smysl vnitřního kontrolního systému. | ANO |
Má příspěvková organizace přijatý Etický kodex nebo zásady, a je vyžadováno jejich dodržování. | ANO |
Jsou řešeny případy porušení etického kodexu příspěvkové organizace a je v tomto smyslu vyvozována odpovědnost těch, kteří Etický kodex porušili. | ANO |
Je vnitřní kontrolní systém nastaven tak, aby v případech závažných zjištění hlásil: -
podezření na spáchání trestného činu -
neoprávněné použití, zadržení, ztráty nebo poškození veřejných prostředků v hodnotě přesahující 300 000 Kč. | ANO |
Je v příspěvkové organizaci v rámci komponenty zhodnocení / řízení rizik v příspěvkové organizaci zajištěno: |
Má příspěvková organizace nastavený systém práce s riziky. | ANO |
Jde o systém decentralizovaného řízení rizik (tzn. posouzení a analýza identifikovaného rizika a přijetí opatření k ošetření rizik) při každém schvalovacím aktu v rámci finanční kontroly. | ANO |
Jde o systém řízení rizik, který je nastaven jako včasný, a který dokáže předcházet rizikovým situacím. | ANO |
Je systém řízení rizik průběžně propojen s každým rozhodováním o nakládání s veřejnými prostředky nebo majetkem příspěvkové organizace. | ANO |
Jsou v příspěvkové organizaci stanoveny odpovědnosti konkrétních osob za řízení rizik ve všech úrovních procesů činnosti příspěvkové organizace. | ANO |
Je systém řízení rizik příspěvkové organizace nastaven tak, aby poskytoval informace statutárnímu zástupci příspěvkové organizace, případně u závažných rizik zřizovateli. | ANO |
Poskytuje systém řízení rizik zpětnou vazbu o efektivnosti přijatých opatření k odstranění nebo zmírnění rizik. | ANO |
Je systém řízení rizik upraven a popsán ve vnitřním předpise. | ANO |
Existují v příspěvkové organizaci výstupy ze systému řízení rizik. | ANO |
Jsou výstupy ze systému řízení rizik projednávány a schvalovány statutárním zástupcem příspěvkové organizace. | ANO |
Jsou k řízení rizik přijímána nápravná opatření a je tento postup dostatečně zadokumentován. | ANO |
Řeší příspěvková organizace účinnost při řízení rizik příspěvkové organizace. | ANO |
Jsou dotření i ostatní zaměstnanci seznámeni se systémem řízení rizik. | ANO |
Znají zaměstnanci i ostatní pověřené osoby svoji roli pří řízení rizik. | ANO |
Je systém řízení rizik příspěvkové organizace zaměřen na předcházení: -
ohrožení nebo újmy na majetku a právech příspěvkové organizace, -
narušení bezpečnosti informací, -
nehospodárné využívání zdrojů, -
výkon neefektivních nebo neúčelných činností, -
nesplnění nebo v prodlení plnění stanovených úkolů, anebo v nedodržení jejich požadované kvality, -
poškození pověsti příspěvkové organizace. | ANO |
Je v příspěvkové organizaci v rámci komponenty kontrolních aktivit (činností) v příspěvkové organizaci zajištěno a nastaveno: |
Uspořádání kontrolních činností v příspěvkové organizaci je takového rázu, že zabraňuje neúčelnému, nehospodárnému a neefektivnímu nakládání s veřejnými prostředky příspěvkové organizace. | ANO |
Kontrolní činnosti poskytují informace pro rozhodování statutárního zástupce příspěvkové organizace, příkazce operací, správce rozpočtu, hlavní účetní s všech ostatních osob zapojených do procesu finanční kontroly o nakládání s veřejnými prostředky příspěvkové organizace. | ANO |
Kontrolní aktivity poskytují zpětnou vazbu statutárnímu zástupcem příspěvkové organizace o plnění cílů a úkolů a o nakládání s veřejnými prostředky. | ANO |
Výsledky kontrolních zjištění vedou k dosažení nápravy zjištěných nedostatků a zajištění lepšího nakládání s veřejnými prostředky příspěvkové organizace v budoucnosti. | ANO |
Všechny činnosti příspěvkové organizace jsou prováděny v souladu s právními předpisy, stanovenými postupy v příspěvkové organizaci. | ANO |
Interní směrnice příspěvkové organizace jsou v souladu s právními předpisy a jsou pravidelně aktualizovány a je stanovena odpovědnost za jejich aktualizaci. | ANO |
Kontrolní činnosti snižují rizika ohrožující plnění cílů a úkolů příspěvkové organizace. | ANO |
Proběhla identifikace míst, která podléhají kontrolním aktivitám na základě identifikace a analýzy rizik a byla do činností vloženy logické a relevantní kontrolní procesy, úkony, činnosti a aktivity. | ANO |
Jsou tam, kde je to možné, využívány v příspěvkové organizaci automatizované kontrolní činnosti. | ANO |
Existuje v příspěvkové organizaci směrnice upravující kontrolní činnosti. | ANO |
Je ve směrnici příspěvkové organizace upraven systém řídících finanční kontrol předběžných, průběžných a následných. | ANO |
Jsou ve směrnici upraveny pravidla pro výkon odsouhlasování a schvalovacích postupů v jednotlivých fázích finanční kontroly. | ANO |
Jsou u předběžné kontroly před vznikem nároků (před právním aktem) příspěvkové organizace pravomoci a odpovědnost PO upraveny tak, aby zajistily: -
soulad připravované operace se stanovenými úkoly a schválenými záměry a cíli příspěvkové organizace, -
správnost operace zejména dodržení právních předpisů a opatření příspěvkových organizací v mezích těchto právních předpisů, -
dodržení kritérií stanovených pro hospodárný, efektivní a účelný výkon příspěvkové organizace, -
přijetí opatření k vyloučení nebo zmírnění: - provozních,
- finančních,
- právních a jiných rizik, která se při uskutečňování připravované operace mohou vyskytnout,
-
doložení připravované operace věcně správnými a úplnými podklady. Je v případech, kdy není možné předběžnou kontrolu před vznikem nároku vykonat, zajištěn systém následné kontroly a zajištěno vymáhání pohledávek. | ANO |