NahoruORGANIZAČNÍ ŘÁD MĚSTA
Organizační uspořádání účetní jednotky: Město XXXXXXXXXXXX
Označení: Organizační řád Označení: OS/042/04/08
Zpracoval: jméno Kontroloval: interní auditor
Platnost: Závaznost: všechny zaměstnance a orgány
Datum vydání: Vydává: odbor pro vnitřní věci
Nahrazuje: dosavadní OŘ Doplňuje: ......................................
Počet stran................................. Přílohy........................... Organizační schéma
Metodické vymezení:............................... Vnitřní organizační směrnice
NahoruOddíl A – Struktura organizačního řádu
Část I. – Úvodní ustanovení a zásady
Článek 1 – Předmět úpravy
Článek 2 – Postavení a působnost města
Část II. – Město a jeho orgány
Článek 3 – Členění orgánů města
Článek 4 – Zastupitelstvo města
Článek 5 – Rada města
Článek 6 – Starosta
Článek 7 – Místostarosta
NahoruOddíl B – Členění úřadu, organizace a procesy
Část III. –- Městský úřad a jeho činnost
Článek 8 – Městský úřad
Článek 9 – Organizační složení MěÚ
Článek 10 – Okruhy činností odborů a oddělení
Část IV. – Zaměstnanci města
Článek 11 – Zásady vnitřního styku
Článek 12 – Vedoucí zaměstnanci
Článek 13 – Zaměstnanci
Část V. – Zásady řízení
Článek 14 – Obecné zásady
Článek 15 – Organizační normy a řídící akty
Článek 16 – Povinnosti, práva a odpovědnost vedoucích zaměstnanců
Článek 17 – Delegovaná pravomoc
Článek 18 – Zastupování vedoucího
Článek 19 – Předávání a přejímání funkce
Článek 20 – Povinnosti, práva a odpovědnost zaměstnanců
Část VI. – Organizační složky města
Článek 21 – Definice organizačních složek
Článek 22 – Okruhy činností organizačních složek
Část VII. – Orgány zastupitelstva a rady
Článek 23 – Výbory zastupitelstva města
Článek 24 – Komise Rady města
Část VIII. – Zvláštní orgány
Článek 25 – Přestupková komise
Článek 26 – Povodňová komise
Část IX. – Vnitřní kontrolní systém
Článek 27 – Organizace vnitřního kontrolního systému
Článek 28 – Postavení útvaru vnitřní kontroly
Část X. – Zvláštní a závěrečná ustanovení
Článek 29 – Způsob provádění změn a aktualizací
Článek 30 – Navazující předpisy
Článek 31 – Závaznost a účinnost
NahoruOddíl B – Hlavní stať – Bližší ustanovení k zásadám, a procesům
Část I. – Úvodní ustanovení
Článek 1 – Předmět úpravy
Organizační řád upravuje zásady činnosti orgánů města, jejich strukturu, určuje vnitřní uspořádání městského úřadu XXX, dělbu práce mezi jednotlivými odbory, odděleními, útvary a organizačními složkami, jejich vzájemné vztahy a vazby na zařízení a organizace, které město řídí nebo zřizuje.
Článek 2 – Postavení a působnost města
Postavení a působnost města a jeho orgánů vymezuje zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o obcích), pokud jde o samostatnou působnost a pokud se jedná o přenesenou působnost, je upravena řadou zvláštních právních předpisů.
Část II. – Město a jeho orgány
Článek 3 – Členění orgánů města
Organizační složení městských orgánů:
a. zastupitelstvo města (dále jen ZM),
b. rada města (dále jen RM),
c. starosta a místostarosta,
d. městský úřad (dále jen MěÚ),
e. odbory a oddělení městského úřadu,
f. organizační složky města,
g. městská policie,
h. orgány ZM a RM (výbory a komise),
i. zvláštní orgány (přestupková komise, povodňová komise).
Článek 4 – Zastupitelstvo města
1. Zastupitelstvo města XXXXX tvoří členové v počtu............členů
1.1. Základní úkoly ZM:
a. Vykonává pravomoci vyplývající z § 84 až 85 zákona č. 128/2000 Sb. Tuto působnost nemůže přenést na jiné orgány, nestanoví-li tak zákon o obcích jinak.
b. Rozhoduje ve věcech patřících do samostatné působnosti města.
1.2. Ze své pravomoci dále:
a. Hodnotí pomoc jiných organizací, které město neřídí, při rozvoji územního obvodu města a zabezpečování potřeb obyvatel.
b. Projednává zprávy o činnosti RM a výborů mezi jednotlivými zasedáními.
c. Rozhoduje o dalších otázkách, které si k rozhodnutí vyhradí (viz VOS "Jednací řád zastupitelstva“ evidovaná v centrální evidenci pod označením :.........................
Článek 5 – Rada města
1. Rada města XXX má ..... členů – radních. Její postavení, působnost a pravomoci upravuje
zejména § 99 až 102 zákona o obcích.
2. Ze své pravomoci RM dále:
a. zabezpečuje pravidelnou informovanost členů ZM o nových právních předpisech týkajících se činnosti a rozvoje města a obcí i o dalších závažných skutečnostech, souvisejících s výkonem funkce,
b. organizuje a koordinuje spolupráci a pomoc poskytovanou členům ZM ze strany odborů a oddělení MěÚ, organizačních složek města, zařízení spravovaných městem, příp. dalších orgánů a jiných organizací v územním obvodu města,
c. koordinuje a hodnotí činnost komisí,
d. kontroluje a schvaluje záměry odborů a oddělení MěÚ a organizačních složek města v přípravě podkladů pro rozhodování ZM,
e. koordinuje činnosti odborů a oddělení MěÚ a organizačních složek města při řešení úkolů, u nichž je jejich spolupráce nutná (např. příprava návrhů rozpočtů, řešení koncepčních otázek rozvoje územního obvodu, zpracování závazných souhrnných stanovisek, vyžadovaných a poskytovaných podle příslušných předpisů, rozpracování usnesení vlády, jakož i směrnic, pokynů a usnesení vyšších orgánů řízení).
3. RM je výkonným orgánem v oblasti samostatné působnosti.
V oblasti přenesené působnosti rozhoduje RM, pouze stanoví-li tak zákon o obcích.
Článek 6 – Starosta
1. Starosta je představitelem města a zastupuje město navenek (statutární orgán). Základní práva a povinnosti starosty města jako člena ZM uvolněného pro výkon funkce jsou upraveny, § 103 až 108 zákona č. 128/2000 Sb. Ze své činnosti je odpovědný ZM.
2. V rámci své pravomoci vykonává i další úkony:
a. podle potřeby vydává pokyny k operativnímu zabezpečení usnesení orgánů města voleným zastupitelům, vedoucím odborů a oddělení MěÚ, organizačních složek a zařízení města,
b. projednává s RM a zabezpečuje konečná opatření k obsahu materiálů předkládaných ZM,
c. řídí městskou policii (§ 3 zákona č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů),
d. zřizuje zvláštní orgány obce v případech stanovených zvláštními zákony,
e. zastupuje město při výkonu vlastnických práv, akcionářských práv, popřípadě členských práv.
2.1.1. Jako statutární zástupce podepisuje jménem města zejména:
a. smlouvy, kterými se nabývá nebo prodává nemovitý majetek města nebo se jimi sdružují finanční prostředky či vstupuje do majetkové nebo podnikatelské spoluúčasti,
b. smlouvy o dílo s dodavateli zboží, služeb a prací;
c. dále řídí a provádí konkrétní opatření vůči právnickým osobám zřízeným městem v souladu se zřizovacími či zakladatelskými smlouvami.
Článek 7– Místostarosta
1. Místostarosta zastupuje starostu v době jeho nepřítomnosti a plní úkoly stanovené mu RM nebo ZM. Základní práva a povinnosti místostarosty města jako člena ZM uvolněného pro výkon funkce, jsou upraveny § 104 zákona č. 128/2000 Sb. Ze své činnosti je odpovědný ZM.
2. V rámci své pravomoci a dle organizační struktury vykonává i další úkony:
a. řídí organizační složky města,
b. řídí a koordinuje činnost zvláštních orgánů města,
c. odpovídá za výkon práv zřizovatele příspěvkových organizací města.
NahoruOddíl C – Členění úřadu MěÚ, organizace a procesy
Část III. – Městský úřad a jeho činnost
Článek 8 – Městský úřad
1. Městský úřad tvoří starosta, jako člen ZM dlouhodobě uvolněný pro výkon své funkce, místostarosta, jako člen ZM dlouhodobě uvolněný pro výkon své funkce, tajemník MěÚ a další zaměstnanci města zařazení do tohoto úřadu.
2. Městský úřad XXX XXX je ve smyslu zákona č. 314/2002 Sb. pověřeným obecním úřadem, jehož působnost ve státní správě vymezují zvláštní právní předpisy.
Článek 9 – Organizační složení MěÚ
1. Organizační struktura MěÚ se dělí na
01 – odbory
02 – oddělení
03 – referáty
1.1 Odbor je uzavřený okruh činností stejnorodého charakteru. Odbor obsahuje nejméně ..........pracovních míst.
1.2 Oddělení je organizační útvar, který vykonává určenou ucelenou agendu, zaměřenou k užšímu okruhu odborných činností. V čele je vedoucí oddělení. Oddělení se může členit na pracovní skupiny, případně na jednotlivá pracoviště (referáty). Oddělení obsahuje nejméně .....pracovních míst.
1.3 Referát představuje organizační útvar pro uzavřenou agendu zajišťovanou pracovní skupinou či jedním zaměstnancem. Může být přímo podřízena vedoucímu kteréhokoliv výše uvedeného organizačního útvaru
2. RM zřizuje podle § 102 odst. 2 písm. f) zákona č. 128/2000 Sb. tyto odbory v rámci MěÚ:
-
odbor kancelář starosty
-
odbor interního auditu
-
hospodářsko-finanční odbor
-
odbor pro záležitosti občanů
-
odbor výstavby a územní správy
-
majetkově-správní odbor
3. RM zřizuje podle § 102 odst. 2 písm. f) zákona o obcích samostatné investiční oddělení na úrovni odboru v rámci MěÚ. Toto oddělení řídí vedoucí, kterého jmenuje starosta města.
4. RM zřizuje v rámci odboru pro záležitosti občanů samostatný referát pro vyřizování petic a stížností, pracovník podléhá přímo tajemníkovi.
Článek 10 – Okruhy činností odborů a oddělení
1. Pro jednotlivé odbory jsou stanoveny náplně činnosti na úseku státní správy a samosprávy, které jsou upraveny pracovními náplněmi jednotlivých referentských míst. Okruh činností odborů a dalších útvarů MěÚ stanovuje tajemník MěÚ. Podrobný popis činnosti a popisy pracovních míst obsahuje "Pracovní řád MěÚ XXXXXXXXX“, který je evidován v centrální evidenci pod označením ....................................................
1.1. Odbor interního auditu je funkčně nezávislý útvar, organizačně oddělený od řídících a výkonných struktur.
1.2. Útvar interního auditora je přímo podřízen starostovi
2. Odbory zajišťují například tyto činnosti:
2.1 Odbor – kancelář starosty:
-
sekretariát a informační místo městského úřadu,
-
informační soustava, správa dat, hardware a software, archivace a evidence písemností,
-
informování veřejnosti, styk se sdělovacími prostředky, tvorba a aktualizace webových stránek města,
-
matriční úřad, jehož pravomoci upravují na úseku přenesené působnosti státní správy zvláštní zákony,
-
hlášení a evidence obyvatel,
-
příjem a výdej žádostí o vydání OP a cestovních dokladů,
-
ověřování podpisů a vidimace listin,
-
organizace řešení stížností,
-
organizace řešení petic, v souladu se zákonem č. 85/1990 Sb., o právu petičním,
-
organizace žádostí o informace, v souladu se zákonem č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím,
-
organizace voleb, referenda, sčítání lidu,
-
povolování veřejných sbírek,
-
řešení otázek na úseku služeb (veřejná doprava, telekomunikace, pošta, televize, bankovní služby, další služby veřejnosti),
-
vnitřní správa městského úřadu.
2.2 Odbor hospodářsko-finanční:
-
příprava rozpočtu města a kontrola hospodaření podle rozpočtu,
-
příprava a tvorba podkladů pro realizaci hospodářské politiky města,
-
kontrola a rozbory čerpání rozpočtu města,
-
zpracování podkladů pro sjednávání úvěrů a splácení přijatých úvěrů a půjček,
-
zapojování prostředků od státních orgánů, kontrola jejich čerpání a roční vypořádání,
-
finanční řízení organizací zřízených městem (příspěvkové organizace) a převod finančních prostředků jim stanovených rozpočtem města,
-
všeobecná a mzdová účtárna,
-
správa místních poplatků,
-
vymáhání pohledávek města,
-
evidence majetku, efektivní hospodaření s majetkem města (dlouhodobý majetek, finanční majetek, pohledávky, zásoby, majetkové účasti),
-
metodicky řídí veškeré účtování a účetní závěrku a finanční výkaznictví v rámci celého MěÚ,
-
kontroluje efektivnost hospodaření s majetkem města (dlouhodobý majetek, finanční majetek, zásoby, pohledávky, majetkové účasti).
2.3 Odbor pro záležitosti občanů:
-
sociální úřad, jehož pravomoci upravují na úseku přenesené působnosti státní správy zvláštní zákony,
-
zabezpečení, organizace a kontrola činnosti pečovatelské služby,
-
rozhodování o poskytování pečovatelské služby
-
řešení úkolů v oblasti státní správy a samosprávy v samostatné působnosti zdravotnictví, organizace činnosti klubu důchodců,
-
řešení úkolů v bytové oblasti,
-
koordinace zabezpečení chodu domu s pečovatelskou službou.
2.4 Odbor výstavby a územní správy:
-
stavební úřad, jehož pravomoci upravují na úseku přenesené působnosti státní správy zvláštní zákony,
-
speciální stavební úřad ve věcech místních komunikací a veřejně přístupných účelových komunikací ve správním obvodu obce,
-
silniční správní úřad ve věcech místních komunikací a veřejně přístupných účelových komunikací na území města XXXXXX,
-
speciální stavební úřad a vodoprávní úřad vykonávající státní správu podle vodního zákona,
-
činnost ekologa města na úseku státní správy a samosprávy, jehož pravomoci upravují mimo jiné zvláštní zákony,
-
výkon územní správy spolupráce s katastrálním úřadem, tvorba technické mapy a dalších územně orientovaných produktů informačního charakteru, tvorba koncepcí organizace činností v území, řešení sporů mezi uživateli území, nepřísluší-li toto soudu nebo jinému orgánu
-
spolupráce s orgány a organizacemi na úseku památkové péče,
-
výkon činností pořizovatele územně plánovací dokumentace v souladu s příslušnými předpisy,
-
přidělování čísel popisných a evidenčních.
2.5 Majetkově-správní odbor:
-
komplexní evidence a správa majetku města (např. budov, místních komunikací, veřejných prostranství a dalších pozemků včetně městských lesů, vodních ploch, toků a nádrží, technických zařízení),
-
provádění technických služeb prostřednictvím majetku města (provoz městského hřbitova, městské skládky),
-
zabezpečování technických služeb prostřednictvím právnických nebo fyzických osob,
-
dohled nad nepřímým zajištěním služeb pověřenými organizacemi (např. dodávka pitné vody, odkanalizování odpadních vod, dodávky elektrické energie, plynu, úpravy a údržba účelových, státních a krajských komunikací) a spolupráce s těmito organizacemi,
-
dohled nad záměry třetích osob, jsou-li dotčeny zájmy města nebo jeho majetek (překopy komunikací, umístění na budovách a pozemcích města),
-
kontrola hospodaření s majetkem města, smluvních vztahů a prováděných prací při správě majetku města (budovy, byty a nebytové prostory, centrální zdroj tepla, čistírny odpadních vod, kanalizace dešťová a splašková, zdroje pitné vody),
-
správa hospodaření s odpady,
-
správa informačního systému města, plakátovacích ploch,
-
majetkoprávní záležitosti a hospodaření s majetkem města (pronájmy, prodeje) za podmínek obecně závazných a vnitřních předpisů,
-
zajišťování pasportizace majetku města a jeho aktualizace,
-
vedení a správa skladu CO,
-
řízení pracovníků na veřejně prospěšné práce nebo při alternativním výkonu trestu.
3. Investiční oddělení:
-
příprava a zajištění investiční činnosti města,
-
řeší problematiku na úseku koncepcí rozvoje města, komunikace s investory,
-
výkon nebo zajištění výkonu dozoru nad investicemi města,
-
spolupracuje při zajišťování financování výstavby a dalších akcí,
-
spolupracuje při řešení energetických záležitostí města,
-
centrální poradenství a konzultace pro ostatní odbory MěÚ v oblasti zadávání veřejných zakázek.
3.1. Jednotlivé odbory a oddělení jsou rozpracovány do organizačních schémat s vyjádřením podřízenosti. Organizační schéma městského úřadu je uvedeno v příloze organizačního řádu.
Část IV. – Zaměstnanci města
Článek 11 – Zásady vnitřního styku
-
odbory a oddělení městského úřadu jsou povinny v rozsahu své působnosti si vzájemně poskytovat informace pro plnění úkolů, vydávat stanoviska a posudky potřebné pro ostatní odbory a oddělení a vzájemně spolupracovat pro úspěšné a efektivní plnění úkolů,
-
ve spolupráci odborů a útvarů si v rámci svých povinností a možností vycházejí bezvýhradně vstříc, zejména v otázkách, které spadají do působnosti i více než dvou útvarů.
-
při koordinaci stanovisek se podřizují rozhodnutí RM, které sleduje přípravu stanovisek vyžadovaných vyššími územními orgány, resp. poskytovaných orgány města podle příslušných předpisů
-
při řešení sporů ze zabezpečování pracovních úkolů mezi jednotlivými zaměstnanci a mezi odbory postupuje vždy vedoucí odboru a tajemník především formou dohody. Pokud se nedospěje k dohodě, rozhoduje tajemník a teprve nesouhlas (odvolání – stížnost) řeší RM.
Článek 12 – Vedoucí zaměstnanci
1.1 Za vedoucí zaměstnance se považují:
-
starosta,
-
místostarosta,
-
tajemník MěÚ,
-
vedoucí odborů,
-
vedoucí investičního oddělení,
-
vedoucí kulturního domu a muzea,
-
velitel městské policie.
1.2. Vedoucí zaměstnanci jsou odpovědni za správné a včasné rozpracování a provádění příslušných zákonů, vyhlášek, nařízení a usnesení vlády ČR, a dalších orgánů, pokud z nich vyplývají úkoly pro město, usnesení ze zasedání ZM a RM, i za dodržování zákonů a ostatních právních předpisů.
1.3 Práva, povinnosti a postavení starosty a místostarosty upravují čl. 6 a 7.
2. Tajemník MěÚ
-
je odpovědný za plnění úkolů městského úřadu v samostatné působnosti i přenesené působnosti starostovi,
-
je nadřízený všem zaměstnancům MěÚ,
-
zabezpečuje plnění usnesení ZM a RM a plní podle pokynů starosty úkoly vyplývající z usnesení zastupitelstva města a usnesení rady města,
-
zajišťuje úkoly v přenesené působnosti města vyplývající ze zvláštních zákonů,
-
plní úkoly zaměstnavatele podle zvláštních předpisů, uzavírá a ukončuje pracovní poměr se zaměstnanci města zařazenými v městském úřadu a organizačních složkách města,
-
řídí a kontroluje činnost zaměstnanců města zařazených do městského…